VEGE
ZAKĄSKI

WEGE PRZEKĄSKI
Dania, Soki, Przegryski, Zakąski
ZRÓB TO SAM
Szybko, łatwo, tanio i przyjemnie
Usuwanie pestycydów z warzyw i owoców
Usunięcie szkodliwych bakterii (E.Coli, Listeria, Salmonella itp): Płuczemy warzywa i owoce najpierw w wodzie o odczynie kwaśnym przez 2-3 minuty. Na 1 litr wody - pół szklanki octu (najlepiej winnego lub jabłkowego, może być zwykły) albo 2-3 łyżki kwasku cytrynowego.
Usunięcie pestycydów: Po wyjęciu warzyw z wody kwaśnej płuczemy je w wodzie o odczynie alkalicznym przez kolejne 2-3 minuty. Na 1 litr wody - 1 czubatą łyżkę sody kuchennej. Woda po płukaniu warzyw zmieni tym razem swój wygląd: w zależności od użytych do oprysku substancji stanie się mętna lub przybierze odcień żółtawy, na powierzchni często pokaże się tłustawy osad.
Opłukujemy warzywa w czystej wodzie (neutralne pH 7).
Uszak bzowy - Grzyby mun
Pierwsze zapisy na ich temat pochodza sprzed 2300 lat. Niezwykle cenione w Chinach za swoje właściwości zdrowotne. Grzyby mun wchłaniają wolne rodniki, przez co spowalniają starzenie się organizmu. Przyczyniają się do zmniejszania krzepliwości krwi i lepszego jej krążenia. Łagodzą objawy przeziębień i chorób płuc. Łagodzą też dolegliwości, jak bóle zębów, krwawienie hemoroidów, bóle serca i brzucha. Przypisuje się im także regeneracyjne działanie na skórę i włosy, co przekłada się na stosowanie ekstraktów grzybowych w kosmetykach. Są niskokaloryczne, zawierają bardzo mało węglowodanów i cukrów. Regularne ich spożywanie sprzyja wzmacnianiu ścian naczyń krwionośnych i obniżaniu ciśnienia krwi. Rosną przez cały rok, w lasach, zaroślach, parkach, ogrodach, przy drogach, często na osłabionych lub martwych drzewach bzu ale również na innych gatunkach drzew liściastych. Występują na każdym kontynencie poza Antarktydą. W Polsce znany jako Uszak bzowy.
Grzyby mun
Tofu z grzybami mun lub uszakiem bzowym
Uszaki - grzyby, które możemy zbierać cały rok,
nawet zimą i nigdy nie są robaczywe
Dania
Tofu z grzybami Mun
TOFU Z USZAKAMI
Smażone tofu z grzybami Mun i warzywami
Składniki:
Tofu Wędzone (kostka)
Cebula (1 średnia)
Marchew (1 mała)
Papryka (1/3 Czerwonej, Żółtej, Zielonej)
Papryczka Chili (kilka cząstek)
Por (kawałek 8 cm)
Uszak bzowy lub Grzyby Mun (kilka sztuk)
Czosnek (2 ząbki)
Przecier Pomidorowy (2 łyżeczki)
Papryka mielona słodka (pół łyżeczki)
Papryka wędzona słodka (pół łyżeczki)
Kurkuma (szczypta)
Sos sojowy (1 łyżeczka)
Sól do smaku
Ryż
Olej do smażenia
Zielona pietruszka
Cebulę kroimy w półksiężyce, smażymy z czosnekiem na dużej patelni. Do smażącej się cebuli dodajemy pokrojoną w słupki/paski marchewkę, świeżą kolorową paprykę, uszaki lub grzyby mun (powinniśmy przedtem namoczyć je w wodzie ok. 20 minut), chili (opcjonalnie płatki lub mielone chili), por (pokrojony w krążki) i pokrojone w kostkę tofu (wędzone lub jakie lubicie). Delikatnie mieszamy, dodajemy koncentrat pomidorowy, paprykę mieloną, sos sojowy i sól do smaku. Dolewamy troszkę wody, mieszamy i smażymy przez chwilę aż warzywa staną się chrupkie.
Podajemy np. z ryżem, kaszą... Posypujemy zieloną pietruszką.
Wartości odżywcze:
Grzyby mun: Białko, Potas, Wapń, Magnez, Fosfor, Krzem, Sód, Cukry, Włóknina.
Tofu: Białko, Błonnik, Węglowodany, Tiamina, Ryboflawina, Niacyna, Kwas foliowy, Wapń, Żelazo, Magnez, Fosfor, Potas, Sód, Cynk, Witaminy: C, B6, A, K
Czas przygotow: 45 min
Koszt: 8 - 9 zł
Foto
Kiszonki
Sok z kiszonych buraków
SOK Z BURAKA
Sok z kiszonego buraka
Składniki:
Buraki
Czosnek (4-5 ząbków/na kg buraków)
Liść laurowy (1-2/na kg buraków)
Ziele angielskie (5/na kg buraków)
Pieprz (5 ziaren/na kg buraków)
Gorczyca (pół łyżeczki/na kg buraków)
Sól kamienna/himalajska (łyżka/na 1 litr wody)
Chrzan, Koper (opcjonalnie)
Sok z kiszonych buraków pomaga odbudować prawidłową florę bakteryjną jelit, ma działanie antynowotworowe, usprawnia pracę nerek, reguluje ciśnienie krwi, obniża poziom złego cholesterolu, działa krwiotwórczo, poprawia koncentrację, dodaje energii, wspomaga proces odchudzania, łagodzi zgagę i kaca. W ograniczonej ilości powinien być spożywany przez diabetyków, osoby cierpiące na reumatyzm oraz kamicę nerkową.
Usuwamy pestycydy z buraków w 5 minut (przepis wyżej), następnie myjemy, obieramy ze skóry i kroimy w ćwiartki. Buraki umieszczamy w naczyniu (kamionka lub wyparzony wrzątkiem słoik) do 3/4 wysokości, przekładając czosnkiem, ziarnami ziela angielskiego, pieprzu i gorczycy, opcjonalnie chrzanem, koprem. Rozpuszczamy sól w przegotowanej, letniej wodzie i zalewamy nią zawartość naczynia do pełna. Opcjonalnie dodajemy starter: łyżka kwasu z ogórków kiszonych, kromka chleba razowego na prawdziwym zakwasie, dwie ćwiartki buraka lub dwie łyżki soku z poprzedniego kiszenia. Jeśli dodamy kilka plastrów cebuli sok nabierze ostrego cebulowego posmaku. Buraki i przyprawy, powinny być dobrze przykryte w wodzie z solą. Jeśli robimy sok w kamionce przykrywamy talerzem. Słoik przykrywamy gazą, przytrzymujemy gumką recepturką i odstawiamy na 5-7 dni w ciepłe (15-20 stopni), nienasłonecznione miejsce. Raz dziennie kiszonkę możemy przemieszać drewnianą łyżką. Gotowy sok poznamy po intensywnym kwaśnym zapachu. Gotowy sok zlewamy do wyparzonej szklanej butelki i przechowujemy w lodówce. Soku możemy też użyć jako zakwasu buraczanego do barszczu. Buraczki są miękkie i możemy je wykorzystać do surówki, barszczu lub wrzucić do wyciskarki soku.
Wartości odżywcze: Potas, Żelazo, Wapń, Magnez, Kobalt, Krzem, Mangan, Sód, Kwas foliowy, Białko
Witaminy: A, C, B1, B2, PP
Czas przygot.: 15 min + 5/7 dni czekania
Koszt: ok. 3 zł/litr soku (w sklepie ok. 15 zł)
Foto
Kiszone warzywa
KISZONE WARZYWA
Mix kiszonych warzyw
Składniki:
Warzywa (opcjonalnie): Marchew, Cebula, Pietruszka, Seler, Czosnek, Papryka, Fasolka szparagowa, Kalafior, Kalarepa, Patisony, Botwinka, Bakłażany, Biała rzodkiew, Rzodkiewka, Ogórki... Owoce: Cytryny, Śliwki, Jabłka i Gruszki, a także Grzyby, Oliwki...
Przyprawy: Liść laurowy, Ziele angielskie, Pieprz (ziarna), Gorczyca (pół łyżeczki)
opcjonalnie: Chrzan, Koper, Tymianek, liść: wiśni/chrzanu
Solanka: Sól kamienna/himalajska (łyżka/na 1 litr wody)
Starter (opcjonalnie)
Kisić możemy nie tylko kapustę czy ogórki ale dowolne warzywa, osobno lub w pięknych mixach warzywnych. Kiszone warzywa i owoce najlepiej spożywać jak najczęściej dla wzmocnienia organizmu i zwiększenia odporności na infekcje. Są one zródłem cennych składników mineralnych. Pod wpływem kiszenia przybywa witaminy C i podwaja się zawartość witamin z grupy B, odpowiedzialnych za przyswajanie żelaza, a to z kolei zapobiega anemii. Pozytywnie wpływają na stan skóry, włosów oraz paznokci, likwidują problemy trawienne, ospałość i depresję, wzmacniają organizm, pomagają leczyć przeziębienia, zapobiegają zaparciom. Kiszonki zawierają też związek chemiczny zwany acetylocholiną, która wpływa na regulację ciśnienia krwi oraz działa korzystnie na perystaltykę jelit, zawierają też sporo kwasu mlekowego, który odtruwa organizm i ułatwia trawienie. Są wspaniałe przy dietach odchudzających – sprawiają, że dłużej czujemy się syci i przyspieszają spalanie kalorii.
Warzywa kisimy tak samo jak buraki. Dowolne warzywa, przyprawy i czosnek przekładamy w słoju/kamionce warstwami, zalewamy solanką. Warzywa muszą być całkowicie pod wodą. Słoik przykrywamy gazą, przytrzymujemy gumką recepturką. Po tygodniu próbujemy i jeśli smak nam odpowiada wkładamy do lodówki - jeśli nie, zostawiamy jeszcze na kilka dni.
Wartości odżywcze: Błonnik, Sole mineralne, Potas, Wapń, Magnez, Fosfor, Krzem, Beta-karoten
Witaminy: C, B1, B2, B3, B6, B12, A, E, K
Czas przygotow: 20 min + 5/8 dni czekania
Foto
Kiszone kiełki rzodkiewki
KISZONE KIEŁKI
Kiszone kiełki rzodkiewki
Składniki:
Kiełki rzodkiewki
Czosnek (kilka ząbków)
Przyprawy: Liść laurowy, Ziele angielskie, Pieprz (ziarna), Gorczyca (pół łyżeczki)
opcjonalnie: Chrzan, Koper, Tymianek, Gozdziki, Jałowiec, Liść: wiśni/chrzanu
Solanka: Sól kamienna (łyżka/na 1 litr wody)
Starter (opcjonalnie)
Przepis na kiszone kiełki rzodkiewki, które po krótkim kiszeniu stają się delikatniejsze i mniej ostre w smaku od kiełków surowych.
Kiełki rzodkiewki kisimy tak samo jak ogórki i inne warzywa. Kiełki są gotowe do jedzenia już po dwóch dniach.
Wartości odżywcze: Błonnik, Sole mineralne, Potas, Wapń, Magnez, Fosfor, Krzem, Beta-karoten, Żelazo, Cynk, Siarka, Sód, Miedź, Mangan, Selen, Chlorofil, Inozytol, PABA, Węglowodany, Białko
Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12, C, E, K
Czas przygotow: 10 min + 2 dni czekania
Foto
Kiszone czosnek
KISZONY CZOSNEK
Czosnek
Składniki:
Czosnek
Przyprawy: Liść laurowy, Ziele angielskie, Pieprz (ziarna), Gorczyca (pół łyżeczki)
opcjonalnie: Chrzan, Koper, liść wiśni/chrzanu
Solanka: Sól kamienna (łyżka/na 1 litr wody)
Starter (opcjonalnie)
Czosnek oraz woda, w której się kisił to doskonałe źródło naturalnego antybiotyku i jednocześnie bakterii probiotycznych. Posiada właściwości antyoksydacyjne, działa przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo, przeciwgrzybiczo, antymiażdżycowo, przeciwalergicznie oraz przeciwnowotworowo. Wspomaga układ odpornościowy i oddechowy, wzmacnia naturalne mechanizmy obronne organizmu oraz podwyższa ogólną sprawność, zarówno fizyczną jak i psychiczną. Wywiera pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, rozszerza naczynia krwionośne i obniża ciśnienie krwi, pozytywnie wpływa na metabolizm węglowodanów, zwiększa wrażliwość komórek na insulinę...
Czosnek kisimy tak samo jak buraki czy warzywa. Przyprawy i czosnek układamy w słoju/kamionce, całkowicie zalewamy solanką. Słoik przykrywamy gazą, przytrzymujemy gumką recepturką. Po trzech/czterech tygodniach czosnek jest gotowy do spożycia. czasem podczas kiszenia czosnek może zmienić kolor na zielony lub niebieski, to wynik rozpadu związków siarki z czosnku i reakcji ze związkami miedzi. Ukiszony czosnek i sok z kiszenia może być też formą startera.
Wartości odżywcze: Błonnik, Sole mineralne, Potas, Wapń, Magnez, Fosfor, Krzem, Beta-karoten
Witaminy: C, B1, B2, B3, B6, B12, A, E, K
Czas przygotow: 10 min + 3/4 tygodnie czekania
Foto
Płaty
Kotlety sojowe w occie z estragonem
PŁATY W OCCIE
Kotlety sojowe w occie z estragonem
Składniki:
Paczka kotletów sojowych
Sól, Przyprawy (opcjonalnie)
Bułka tarta/Mąka (panierka)
Olej do smażenia
Zalewa:
Cebula (2 średnie)
Ocet (180 ml - ok. 3/4 szklanki)
Cukier (3 łyżeczki/na litr wody)
Liście laurowe (2)
Ziele angielskie (5-7 sztuki)
Eestragon (1/2 łyżeczki)
Sól (płaska łyżeczka/na litr)
Pieprz (kilka ziaren) i szczypta mielonego
Kotlety sojowe to nie jest mój ulubiony produkt, nie dość że z "genetycznie podejrzanej" soi, to jeszcze smakują jak sprasowany karton. Składają się aż w 96% z mąki sojowej, reszta to skrobia ziemniaczana. Na opakowaniu widnieje napis "Kotlety sojowe nie zawierają soi modyfikowanej genetycznie". Zaletą jest niska cena (ok. 2,50 zł/paczka ok.10 sztuk) i szybkość przygotowania. Jest jednak kilka potraw do której ten produkt nadaje się idealnie. Te potrawy natomiast idealnie nadają się na przekaske lub zakąskę do napojów wysokoprocentowych.
Kotlety (płaty) sojowe zalewamy wodą i solimy, opcjonalnie dodajemy ulubione przyprawy, np: liść laurowy, ziele angielskie, kostkę warzywną (zamiast soli), ząbek czosnku, pieprz... Gotujemy kilka minut aż staną się miękkie. Panierujemy w mące i bułce, smażymy. Usmażone kotlety układamy w naczyniu (półmisku, misce, garnuszku).
Zalewa: Cebulę kroimy w półksiężyce lub talarki. W garnku gotujemy 1 litra wody. Do garnka z wodą wrzucamy: pokrojoną cebulę, liście laurowe, ziele, pieprz, ocet, cukier i sól lub vegeta. Ocet dodajemy w proporcjach 1:5 (1 część octu/na 5 części wody) - zalewa łagodna, 1:5 i 1/2 - średnio kwaśna (180 ml/1 litr), 1:6 - kwaśna. Mieszamy, doprowadzamy do wrzenia, wrzucamy estragon i gotujemy przez chwilę (2-3 min).
Naczynie z kotletami zalewamy zalewą. Po ostygnięciu wstawiamy do lodówki. Podajemy na zimno. Najlepiej smakują po dwóch dniach, jak się "przegryzą". Mogą stać w lodówce kilka dni i smakują tak samo dobrze.
Wartości odżywcze: Białko (49%), Błonnik (16%), Węglowodany, Sód , Saponiny, Flawonoidy
Czas przygotowania: 35 min + 24h czekania
Koszt: 4,50 zł
Foto
Płacik po kaszubsku
PŁACIK PO KASZUBSKU
Kotlety sojowe w zalewie słodko-kwaśnej
Składniki:
Paczka kotletów sojowych
Sól, Przyprawy (opcjonalnie)
Bułka tarta/Mąka (panierka)
Olej do smażenia
Zalewa słodko-kwaśna:
Cebula (2 średnie)
Olej (60 ml - 1/4 szklanki)
Ocet (85 ml - 1/3 szklanki)
Sól (1/2 łyżeczki) lub wegeta
Cukier (2 i 1/2 łyżki)
Koncentrat pomidorowy (100 ml)
Liście laurowe (2)
Ziele angielskie (3-4 sztuki)
Papryka słodka mielona (1/2 łyżeczki)
Pieprz (kilka ziaren + szczypta mielonego)
Kotlety sojowe to nie jest mój ulubiony produkt, nie dość że z "genetycznie podejrzanej" soi, to jeszcze smakują jak sprasowany karton. Składają się aż w 96% z mąki sojowej, reszta to skrobia ziemniaczana. Na opakowaniu widnieje napis "Kotlety sojowe nie zawierają soi modyfikowanej genetycznie". Zaletą jest niska cena (ok. 2,50 zł/paczka ok.10 sztuk) i szybkość przygotowania. Jest jednak kilka potraw do której ten produkt nadaje się idealnie. Te potrawy natomiast idealnie nadają się na zakąskę do napojów wysokoprocentowych.
Kotlety sojowe zalewamy wodą i solimy, opcjonalnie dodajemy ulubione przyprawy, np: liść laurowy, ziele angielskie, kostkę warzywną (zamiast soli), ząbek czosnku. Gotujemy kilka minut aż staną się miękkie. Kroimy w paski lub połówki, panierujemy w mące i bułce, smażymy. Usmażone kotlety układamy w naczyniu (półmisku, misce, garnuszku).
Zalewa: w garnku gotujemy 1/2 litra wody. Cebulę kroimy w półksiężyce. Do garnka z wodą wrzucamy: pokrojoną cebulę, liście laurowe, ziele, pieprz, ocet, olej, cukier i sól. Mieszamy, doprowadzamy do wrzenia i dodajemy koncentrat pomidorowy i słodką paprykę. Mieszamy i gotujemy przez chwilę (3-4 min).
Naczynie z kotletami zalewamy zalewą, tak aby dokładnie wymieszała się z kotletami. Po ostygnięciu wstawiamy do lodówki. Podajemy na zimno. Najlepiej smakują następnego dnia, jak się "przegryzą". Mogą stać w lodówce kilka dni i smakują tak samo dobrze.
Wartości odżywcze: Białko (49%), Błonnik (16%), Węglowodany, Sód , Saponiny, Flawonoidy
Czas przygotowania: 40 min + 24h czekania
Koszt: 6 - 6,50 zł
Foto
Płaty korzenne
PŁATY KORZENNE
Korzenne kotlety sojowe z rodzynkami
Składniki:
Paczka kotletów sojowych
Sól, Przyprawy (opcjonalnie)
Bułka tarta/Mąka (panierka)
Olej do smażenia
Farsz korzenny:
Cebula czerwona (3 średnie)
Koncentrat pomidorowy (200 ml)
Rodzynki (130 ml - 1/2 szklanki)
Przyprawa piernikowa (1 czubata łyżeczka)
Kurkuma (1 płaska łyżeczka)
Cukier (1 płaska łyżeczka)
Chilli (szczypta)
Sól (szczypta)
Jeśli po dwóch dniach zostały nam płaty w occie lub jeśli zrobiliśmy ich z premedytacją więcej to czas przygotować z nich doskonałe korzenne płaty z rodzynkami.
Jedno- lub dwudniowe płaty w occie (przepis obok) wyjmujemy z zalewy, kroimy w paski. Układamy w naczyniu (półmisku, misce).
Farsz: Czerwoną cebulę kroimy w półksiężyce i smażymy na dużej patelni. Do podsmażonej cebuli dodajemy koncentrat pomidorowy, przyprawę piernikową, rodzynki, cukier, kurkumę, szczyptę chilli i soli. Dolewamy trochę wody, mieszamy i dusimy pod przykryciem przez kilka minut. Farsz powiniem być gęsty. Gęstość regulujemy dolewając małe ilości wody.
Naczynie z kotletami zalewamy farszem, tak aby dokładnie wymieszał się z kotletami. Po ostygnięciu wstawiamy do lodówki aby się lekko przegryzły i schłodziły. Podajemy na zimno.
Wartości odżywcze: Białko (49%), Błonnik (16%), Węglowodany, Sód , Saponiny
Wartości odżywcze rodzynek: Białko, Węglowodany, Błonnik, Wapń, Żelazo, Magnez, Fosfor, Potas, Sód, Cynk, Tiamina, Ryboflawina, Niacyna, Witaminy: C, B6, E, K
Czas przygotow: 45 min + 24h czekania
Czas przygotowania z gotowych płatów z zalewy: 15 min + 1h czekania
Koszt: 7 - 8 zł
Foto
Galeria zdjęć
Zdjęcia potraw z własnej kuchni.
Źródło danych wartości odżywczych:
USDA National Nutrient Database
HUMMUS - KIEŁKI - DO GÓRY
Vege zakąski © 2018