VEGE
Hummus - Zrób to Sam

ZAKĄSKI
Hodowla kiełków
w kiełkownicy
Kiełki znane były w Chinach jako żywność i lek już 5 tysięcy lat temu. Lecznicze właściwości tych roślinek sprawiły, że zaczęto je traktować jak cudowne lekarstwo.
By zauważyć pozytywne działanie kiełków należy je spożywać codziennie, najlepiej na surowo, ponieważ wtedy nie tracą swych składników odżywczych.
Kiełki to bomba witaminowa i popularny sposób wzbogacenia diety. Skiełkowane nasiona stanowią bogate źródło minerałów, witamin, aminokwasów, chlorofilu, enzymów i białka. Charakteryzują się najwyższą koncentracją składników odżywczych na jedną kalorię niż jakiekolwiek inne pożywienie! Najlepiej jeść je codziennie i na surowo. Są doskonałym składnikiem sałatek, surówek, past, kanapek, potraw, sosów, koktajli, zup, ziemniaków, kasz, ryżu, majonezu, zapiekanek... Można je stosować jako substytut ziół: koperku, pietruszki czy szczypiorku. W sklepach pojawiło się wiele rodzajów kiełków, nie każdy jednak wie że kiełki tracą swoje wspaniałe właściwości odżywcze już po 5 dniach! Może zatem zamiast zdrowej żywności kupujecie w sklepie jałowe zielsko?
Dlatego namawiam wszystkich do hodowania kiełków samemu we własnej kuchni - szybko, łatwo, tanio i przyjemnie.
Kiełkownica
Kiełki możemy hodować na wiele sposobów: w kiełkownicy, słoiku, woreczku. Polecam jednak kiełkownicę, zajmuje mało miejsca i jej używanie jest proste, wygodne i mało czasochłonne. Kiełkownica 3-poziomowa to koszt zakupu 19-35 zł. (dostępna w sklepach ogrodniczych, marketach typu OBI, necie...) W razie awarii możemy oddzielnie dokupić pokrywkę, zbiornik na wodę, syfon odpływowy lub dodatkową szalkę na kiełki aby rozbudować kiełkownicę.
Nasiona
Kupujemy pochodzące z hodowli organicznej nasiona specjalnie przeznaczone na kiełki, wolne od pestycydów i chemicznych środków konserwujących. Do kiełkowania nie używamy "zwykłych" nasion zakupionych w sklepach ogrodniczych, gdyż są one przeznaczone wyłącznie do hodowli gruntowej i zawierają trujące środki konserwujące. W takich sklepach pytamy o niezaprawiane nasiona specjalnie przeznaczone na kiełki, często z certyfikatem ekologicznym. Nasiona kupimy w sklepach ze zdrową żywnością. Polecam zakup dużych paczek, np. firmy "Dary Natury", paczuszki 30/50 gr. w cenie 1,50-9 zł. (na stronie Dary Natury sprawdzisz rodzaje i ceny nasion oraz najbliższy sklep w twoim pobliżu) lub zakup ekonomicznych paczek firmy "Diet-food", 80/90/160 gr. w cenie 3-7 zł (przykładowa fasolka z Diet-food 160 gr). Nasiona kupimy również w supermarketach (małe paczki 4-10 gr. w cenie 2-3 zł). Z jednego grama nasion otrzymuje się 10-14 gram kiełków.
Hodowla
Nasiona płuczemy przegotowaną, letnią wodą. Następnie moczymy je w przegotowanej letniej wodzie, od 4 do 12 godzin w zależności od rodzaju. Po namoczeniu ponownie płuczemy przegotowaną letnią wodą. Nasiona wykładamy na szalkach i rozkładamy równomiernie i niezbyt gęsto. Wyloty syfonów rozstawiamy równomiernie na kiełkownicy. Nawadniamy górną szalkę przegotowaną letnią wodą do poziomu zalania syfonu odprowadzającego, taka ilość wody (ok. 0,5 litra) powinna wystarczyć aby uruchomić proces systematycznego spływania wody, na wszystkich szalkach. Po kilku minutach spradzamy czy zeszła woda ze wszystkich szalek, jeśli nie "pomagamy ręcznie", przechylając szalkę w stronę syfonu. Wodę z dolnego zbiornika wylewmy (doskonale nadaje się do podlewania kwiatów). Proces nawadniania powtarzamy 2 razy dziennie. Kiełki rosną w temperaturze pokojowej (najlepiej rozwijają się w temp. 19-21 stopni). Powinny rosnąć w półcieniu, promienie słoneczne mogą spowodować proces gnilny i gorzki smak kiełków. Dobrze też jest "przewietrzyć kiełki" rozstawiając na chwilę szalki kiełkownicy. Gdy kiełki wyrosną (zależnie od rodzaju 2-12 dni) zbieramy, oddzielamy łupinki i nie wykiełkowane nasiona np. przepłukując na durszlaku lub wsypując kiełki do miski i zalewając wodą. Puste łupinki wypłyną na powierzchnię i możemy je zebrać lub odlać. Dokładnie osuszone kiełki możemy przechowywać w lodówce do ok. 3-4 dni. Po każdym kiełkowaniu należy dokładnie wymyć elementy kiełkownicy (wyparzyć wrzątkiem lub roztworem octu, w którym zamaczamy pojemnik na ok. 15 minut, następnie dokładnie go czyścimy).
Kiełkownica
Zawsze świeże
kiełki
Kiełki niektórych warzyw potrafią posiadać do 40 razy więcej cennych składników odżywczych niż swoje dorosłe rośliny. Nawet te osiągające „gorsze wyniki” mają ich 4 do 6 razy więcej. Stanowią bogate źródło minerałów, witamin, aminokwasów, chlorofilu, enzymów i białka
Kiełki
Kiełki fasoli mung
FASOLA MUNG
Vigna radiata
Kiełki Fasoli Mung mają smak łagodny przypominający groszek w strączku. Spożywamy na surowo, gdy pojawią się dwa małe zielone listki (foto) . Obniżają poziom cholesterolu oraz zawierają duże ilości antyutleniaczy, które zapobiegają chorobom serca i nowotworom.
Łatwe w hodowli, wyrasta 99% siewu. Rosną bujnie i szybko, duże ok. 6 – 10 cm. (foto)
Czas kiełkowania: 2-4 dni
Czas namaczania nasion: 10-12 h
Wartości odżywcze: Wapń, Magnez, Fosfor, Żelazo, Potas, Cynk, Jod, Mangan, Lit, Selen, Miedź, Fosfor, Błonnik, Karoten, Białko (25%)
Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K
Nasiona fasoli mung
Kiełki czerwonej kapusty
CZERWONA KAPUSTA
Brassica oleracea
Capitata rubra
Kiełki czerwonej kapusty mają przypominający świeżą główkę kapusty, lekko pikantny smak. Jemy surowe. Dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów chroniąc nasz organizm przed nowotworami.
Latwe w hodowli, wyrasta 90% siewu. Rosną niewielkie ok. 2,5 – 4 cm.
Czas kiełkowania: 6-8 dni
Czas namaczania nasion: 4-6 h
Wartości odżywcze: Wapń, Żelazo, Magnez, Fosfor, Potas, Cynk, Selen, Błonnik, Chlorofil, Karoten, Białko (35%)
Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K
Kiełki czerwonej kapusty
Kiełki kozieradki
KOZIERADKA
Trigonella foenum-graecum
Kiełki kozieradki podobnie jak kozieradka mają specyficzny smak. Spożywane na surowo działają osłonowo i przeciwzapalnie na błonę śluzową przewodu pokarmowego, dlatego zalecane są przy chorobach i infekcjach żołądka, m.in. chorobie wrzodowej. Przyczyniają się również do oczyszczenia organizmu z toksyn.
Łatwe w hodowli, wyrasta 99% siewu. Rosną bujnie i szybko, ok. 3 - 4 cm. Bardzo wyrośnięte stają się gorzkie. Można dodawać je do ryżu, owoców i potraw z warzyw, do kanapek, tostów czy sałatek..
Czas kiełkowania: 3-5 dni
Czas namaczania nasion: 6-8 h
Wartości odżywcze: Wapń, Żelazo, Cynk, Potas, Fosfor, Siarka, Saponiny, Flawonoidy, Lecytyna, Białko (29%)
Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, C
Nasiona kozieradki
Kiełki soczewicy
SOCZEWICA
Lens culinaris
Kiełki soczewicy mają delikatny smak. Bogate są w kwas foliowy, mający krwiotwórcze działanie. Skutecznie przeciwdziałają zakażeniom wirusowym i mają działanie antynowotworowe. Wykazują korzystny wpływ na zęby i cerę, pomagają przy chorobach takich jak cukrzyca, kamica żółciowa, miażdżyca. Mogą spożywać je osoby, które nie tolerują preparatów żelaza.
Łatwe w hodowli, wyrasta 95% siewu. Rosną szybko, wielkości ok. 3–5 cm. Jemy surowe.
Czas kiełkowania: 3-5 dni
Czas namaczania nasion: 8-10 h
Wartości odżywcze: Wapń, Żelazo, Fosfor, Cynk, Miedź, Magnez, Potas, Bor, Molibden, Selen, Sód, Siarka, Beta karoten, Koenzym Q10, Błonnik, Amigdalina, Lignany, Kwas pangamowy, Inozytol, PABA, Lecytyna, Białko (21%)
Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, K
Nasiona soczewicy
Kiełki rzodkiewki
RZODKIEWKA
Raphanus sativus
Kiełki rzodkiewki mają lekko pikantny smak przypominający rzodkiewkę. Spożywamy na surowo. Kiełki rzodkiewki zawierają najwięcej spośród wszystkich kiełków witaminy C, około 60 mg w 100 g. Zawierają dużo siarki, dlatego wpływają korzystnie na stan skóry, włosów i paznokci. Posiadają właściwości dezynfekujące, moczopędne i przeciwzapalne. Wskazane przy anemii, schorzeniach wątroby i dróg żółciowych.
Łatwe w hodowli, wyrasta 99% siewu. Rosną bujnie i szybko, wielkości ok. 4–8 cm. Biały puszek pokrywający kiełki rzodkiewki to korzonki boczne, których nie należy mylić z pleśnią (foto).
Czas kiełkowania: 3-5 dni
Czas namaczania nasion: 4-6 h
Wartości odżywcze: Wapń, Żelazo, Magnez, Cynk, Siarka, Potas, Fosfor, Miedź, Mangan, Chlorofil, Inozytol, PABA, Białko (26%)
Witaminy: A, B1, B2, B3, C, E
Nasiona rzodkiewki
Kiełki jarmużu
JARMUŻ
Brassica oleracea Sabellica
Kiełki jarmużu posiadają specyficzny, ostry smak. Spożywamy na surowo. Wpływają korzystnie na wygląd skóry, włosów i paznokci. Obniżają poziom złego cholesterolu. Regenerują i zwiększają odporność organizmu, chronią przed anemią oraz dbają o prawidłowy metabolizm. Jarmuż znany jest ze swych właściwości antyoksydacyjnych, przeciwnowotworowych i przeciwzapalnych.
Łatwe w hodowli, wyrasta 99% siewu. Rosną bujnie i szybko, wielkości ok. 3–4 cm.
Czas kiełkowania: 3-4 dni
Czas namaczania nasion: 6-10 h
Wartości odżywcze: Wapń, Żelazo, Magnez, Sód, Potas, Biotyny, Cynk, Selen, Lit, Chrom, Białko
Witaminy: A, B, C, E, H, K
Jarmuż
Kiełki lucerny
LUCERNA - Alfalfa
Medicago sativa
Kiełki lucerny mają delikatny, specyficzny smak. Spożywamy na surowo. Zapobiegają osteoporozie, nowotworom i chorobom serca. Polecane są osobom, które nie tolerują preparatów żelaza oraz kobietom w okresie ciąży i karmienia. Pomagają obniżyć poziom „złego” cholesterolu LDL i poprawiają apetyt. Są także niezwykle cenione ze względu na zdolność odtruwania organizmu. Są cennym źródłem hormonów roślinnych, które w naturalny sposób pomagają zwalczać symptomy menopauzy. Wzmacniają mięśnie, kości i zęby. Przynoszą ulgę w objawach związanych z reumatyzmem i artretyzmem. Wspomagają system odpornościowy, a dzięki zawartości lecytyny poprawiają pamięć.
Łatwe w hodowli, wyrasta 99% siewu. Rosną bujnie i szybko, wielkości ok. 5–7 cm.
Czas kiełkowania: 5-7 dni
Czas namaczania nasion: 5-6 h
Wartości odżywcze: Wapń, Żelazo, Magnez, Fosfor, Potas, Krzem, Cynk, Sód, Miedź, Mangan, Siarka, Selen, Fitoestrogeny, Lecytyna, Chlorofil, Beta-karoten, Saponiny, Błonnik, Kwasy omega-3 i omega-6, Białko (42%)
Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E
Kiełki lucerny
Kiełki soi
GRYKA
Fagopyrum
Kiełki gryki wyrastają z ziarna bezglutenowego. Mają lekko pikantny smak. Jemy surowe po usunięciu łupinki. Zapobiegają powstawaniu chorób nowotworowych. Są jednym z najbardziej kompletnych źródeł białka. Ponadto mobilizują układ odpornościowy i uzupełniają niedobory witamin oraz pierwiastków. Oczyszczają i pomagają w funkcjonowaniu przewodu pokarmowego, wzmacniają naczynia krwionośne, obniżają ciśnienie krwi, redukują ryzyko występowania miażdżycy oraz utrzymują w niej niski poziom cukru. Zapobiegają także osteoporozie.
Trudniejsze w hodowli, nasiona wytwarzają trochę śluzu, więc można je płukać 3 razy dziennie. Część ziaren nie wykiełkuje. Rosną dość wolno, wielkości ok. 4–5 cm. Kiełki gryki można też wyhodować z niepalonej kaszy gryczanej.
Czas kiełkowania: 4-8 dni
Czas namaczania nasion: 10-12 h
Wartości odżywcze: Wapń, Bor, Magnez, Żelazo, Mangan, Selen, Nikiel, Kobalt, Fosfor, Miedź, Cynk, Selen, Potas, Jod, Rutyna, Lecytyna, Kwercetyna, Fagopiryny, Hiperozyd, Kwas: foliowy, glutaminowy, asparaginowy, Kwasy organiczne: galusowy, kawowy, protokatechonowy i chlorogenowy, Bio-flawonoidy, Koenzym Q10, Białko (14%)
Witaminy: A, B1, B2, B3, B6,C,E,P,PP
Nasiona gryki
Kiełki kalarepy czerwonej
KALAREPA CZERWONA
Brassica oleracea Gongylodes
Kiełki kalarepy czerwonej mają lekko pikantny smak. Jemy na surowo. Regularne spożywanie przeciwdziała nowotworom, wirusom, ułatwia trawienie, uaktywnia system odpornościowy organizmu. Dzięki zawartości włókien roślinnych regulują perystaltykę jelit i są wykorzystywane w leczeniu zaparć. Poprawiają pamięć i posiadają właściwości pobudzające.
Łatwe w hodowli, wyrasta 99% siewu. Rosną bujnie i szybko, wielkości ok. 3–4 cm.
Czas kiełkowania: 3-4 dni
Czas namaczania nasion: 6-8 h
Wartości odżywcze: Beta-karoten, Luteina, Sole mineralne, Mikroelementy i enzymy, Białko
Witaminy: B, C, K
Kalarepa czerwona
Kiełki brokuła
BROKUŁ
Brassica oleracea
Italica
Kiełki brokuła mają lekko pikantny smak. Jemy surowe. Posiadają do 30-40 razy więcej cennych składników odżywczych niż swoje dorosłe rośliny. Zawierają bardzo duże ilości sulfofranu, dzięki czemu wykazują silne działanie przeciwnowotworowe. Pomagają obniżyć ciśnienie krwi, zapobiegają chorobom układu krwionośnego i udarom mózgu, wzmacniają układ odpornościowy i nerwowy. Zwalczają szczepy bakterii Helicobacter pylori, których obecność w organizmie zwiększa ryzyko wystąpienia zapalenia żołądka typu B i wrzodów trawiennych.
Łatwe w hodowli, wyrasta 98% siewu. Rosną bujnie i szybko, wielkości ok. 5–8 cm.
Czas kiełkowania: 4-5 dni
Czas namaczania nasion: 5-6 h
Wartości odżywcze: Wapń, Żelazo, Magnez, Fosfor, Potas, Cynk, Selen, Mangan, Koenzym Q10, Sulfofran, Kwasy tłuszczowe omega-3, Błonnik, Karoten, Luteina, Chlorofil, Antyoksydanty, Białko (35%)
Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K
Galeria zdjęć
Kiełkownia © 2018