VEGE
Hummus - Zrób to Sam

ZAKĄSKI

HUMMUS
Wywodzący się z Egiptu dip lub pasta
przyrządzana z ciecierzycy
ZRÓB TO SAM
Pasta z cieciorki staje się coraz bardziej popularna i mało jest osób, które jej jeszcze nie próbowały. W sklepach pojawiło się wiele rodzajów humusu, ich skład pozostawia jednak wiele do życzenia i ma mało wspólnego z prawdziwym hummusem. W składzie znajdziemy zamiast oliwy - olej rzepakowy (lub inny), zamiast cytryny ocet lub kwasek cytrynowy, zamiast czosku - czosnek suszony ponadto całkiem nie potrzebne składniki: cukier, benzoesan sodu, aromaty.
Dlatego namawiam wszystkich do zrobienia hummusu samemu we własnej kuchni - szybko, łatwo i tanio.
Składniki
puszka/słoik Cieciorki (400 gr./240 gr. po odlewie)
1 duży ząbek Czosnku
sok z połowy małej Cytryny
2 łyżki Oliwy
2-3 łyżki Tahini (pasty sezamowej)
łyżeczka Kuminu (kmin rzymski)
Sól i Pieprz do smaku
szczypta Kurkumy (opcjonalnie)
Cieciorkę (ciecierzycę/groch włoski) odsączamy pozostawiając wodę z zalewy. Przekładamy do naczynia, dodajemy wyciśnięty przez praskę czosnek i resztę składników. Miksujemy na gładko. Gęstość regulujemy wodą z zalewy (lub zwykłą przegotowaną wodą) wedle uznania. Dodajemy ją po łyżce, każda łyżka wody zmienia gęstość hummusu.
Po przełożeniu do miseczki, skrapiamy hummus oliwą. Hummus możemy też zrobić z prędzej namoczonych (ok. 12-15 godzin) z łyżką sody oczyszczonej i ugotowanych nasion cieciorki (gotujemy do miękkości bez dodatku soli). Jeśli pastę robimy z ciecierzycy kupionej w sklepie, to staramy się wybierać tą w słoikach, ponieważ puszki bywają pokryte szkodliwą substancji chemiczną BPA (Bisfenol A).

Czas przygotowania: 6-8 min.
Koszt: 3,50 - 4 zł.
Cieciorka
Słowo „hummus” zarówno po arabsku, jak i hebrajsku, znaczy „ciecierzyca”.
Hummus to występujacą w wielu wariantach zimna przekąska lub dodatek do innych dań, w szczególności falafli. Doskonale nadaje się do podania z chlebem pita, krakersami, bagietką, pieczywem, pociętymi w słupki świeżymi ogórkami, marchewkami, selerami naciowymi, paprykami...
Ciecierzyca to doskonałe źródło białka, błonnika i składników mineralnych. Zawiera również substancje chroniące komórki przed czynnikami rakotwórczymi. Działa przeciwbólowo, wspomaga trawienie, podnosi odporność organizmu, poprawia stan skóry i włosów. Cieciorka jak i inne rośliny strączkowe polecane są osobom o podwyższonym poziomie cholesterolu. Niezastąpiona w diecie wegetariańskiej i wegańskiej.
W skład bliskowschodniego dipu wchodzi tahini, czyli pasta z sezamu. Te niezwykłe nasiona są bogate w zdrowe, jednonienasycone kwasy tłuszczowe, dzięki którym można zgubić zbędne kilogramy. Tahini możemy zrobić samodzielnie prażąc i miksując ziarna sezamu z odrobiną oleju sezamowego.
Tahini i ciecierzyca to dobre źródła żelaza, którego niedobór jest przyczyną anemii. Hummus jest bogaty w białko, dzięki któremu przez dłuższy czas nie czujemy głodu, a poziom cukru we krwi utrzymuje się na stałym poziomie. Jest bogaty w błonnik pokarmowy, dzięki któremu układ trawienny funkcjonuje bez problemów.
Najlepiej samodzielnie przygotować ten aromatyczny dip, by mieć pewność, że nie zostały dodane do niego żadne chemiczne substancje.
Hummus
Humus klasyczny - foto
KLASYCZNY
W podstawowej wersji
Składniki miksujemy według przepisu. Przekładamy do miseczki. Skrapiamy oliwą. Pastę dekorujemy posypując czerwoną mieloną słodką papryką lub wedle uznania: czosnkiem niedźwiedzim, prażonym sezamem, świeżą bazylią lub kilkoma oliwkami, kaparami, kiełkami...
Humus pieprzowy - foto
PIEPRZOWY
Z kolorowym pieprzem
Do naczynia po zmiksowaniu wszystkich składników z przepisu dodajemy świeżo grubo mielony kolorowy pieprz, mieszamy. Kilkoma całymi ziarnkami i mielionym kolorowym pieprzem dekorujemy potrawę. Skrapiamy oliwą.
Humus pomidorowy - foto
POMIDOROWY
Z suszonymi pomidorami
Część suszonych pomidorów z oleju dodajemy do naczynia przy miksowaniu wszystkich składników z przepisu. Kilka suszonych pomidorów kroimy drobno, dodajemy do zmiksowanej pasty, mieszamy. Odrobiną pokrojonych pomidorów i liściem świeżej bazyli przyozdabiamy potrawę. Skrapiamy olejem z zalewy pomidorów lub oliwą. Przy miksowaniu humusu zamiast oliwy możemy dodać olej z zalewy pomidorów.
Humus paprykowy - foto
PAPRYKOWY
Z płatkami papryki
Do naczynia po zmiksowaniu wszystkich składników z przepisu dodajemy 3 łyżki "Papryki czerwonej słodkiej w płatkach", pół łyżeczki słodkiej mielonej papryki. Jeśli chcemy pikantny hummus paprykowy dodajemy kilka płatków suszonej papryki chili lub chili w proszku (może być ostra papryka), natomiast pół łyżeczki mielonej słoodkiej papryki wędzonej da nam hummus paprykowy wędzony. Skrapiamy oliwą, kilkoma płatkami papryki lub mieloną czerwoną papryką dekorujemy potrawę.
Humus burakowy - foto
BURACZKOWY
Z pieczonym burakiem
Do naczynia przy miksowaniu cieciorki i reszty skladników dodajemy pieczonego lub gotowanego średniego buraka. Skrapiamy oliwą, posypujemy prażonym sezamem.
Galeria zdjęć
Zdjęcia potraw z własnej kuchni.
Źródło danych wartości odżywczych:
USDA National Nutrient Database
KIEŁKI - PRZEKĄSKI - DO GÓRY

HUMMUS
DOSKONAŁY DODATEK DO FALAFLI
Humusiarnia © 2018